S aplikáciou Uber vás po novom odvezú aj nepočujúci. Ako sa s nimi dorozumiete?

Aplikácia uľahčuje komunikáciu aj platbu.

BRATISLAVA. Ak ste si tento týždeň objednávali odvoz cez Uber, je možné, že sa vám v aplikácii zobrazilo celkom nové upozornenie – ide vás vyzdvihnúť nepočujúci šofér. Práve vďaka mobilnej aplikácii sa s ním dokážete jednoducho dorozumieť.

1

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

V spolupráci s Občianskym združením Myslím – centrom kultúry nepočujúcich spustil Uber na Slovensku projekt Beethoven. Jeho podstatou je zamestnanie nepočujúcich ako vodičov Uberu. "Nepočujúci patria k najbezpečnejším vodičom na cestách, sú stopercentne koncentrovaní na vedenie vozidla a podľa štatistík majú nízky počet nehôd, hovorí Michal Hefty, riaditeľ OZ Myslím. Ako ďalej vysvetľuje, je to preto, že nepočujúci žijú od malička vo vizuálnom svete a majú tak širšie vizuálne vnímanie než bežní ľudia.

Zámerom projektu Beethoven je umožniť nepočujúcim, aby si privyrobili. Aplikácia Uber výrazne uľahčuje komunikáciu s klientom, keďže ten môže zo svojho smartfónu zadať (a neskôr zmeniť) cieľ cesty, platba potom prebieha automaticky. S nepočujúcim vodičom sa dá chatovať priamo v aplikácii.

„Pri nastúpení do vozidla môžete vodičovi zamávať, akoby ste posunkovali ‚ahoj‘ a k tomu zreteľne artikulovať ‚ahoj‘,“ vysvetľuje Hefty a pripomína, že je tiež dôležité udržiavať očný kontakt s vodičom. Aj pri poďakovaní treba zreteľne artikulovať „ďakujem“. Rozlúčite sa zamávaním, podobne ako na začiatku pri príchode.

Vodiča môžete upozorniť tým, že ho jemne poklepete po ramene. „Je však možné použiť aj iný spôsob komunikácie, napr. písanie textov na papier alebo na mobile,“ dodáva Hefty.

Pravidlá komunikácie s nepočujúcim podľa OZ Myslím

  1. Pri komunikácii s osobou s poruchou sluchu sa vždy snažte udržiavať očný kontakt. Sú odkázaní na odčítanie z pier, preto ak sa pri rozprávaní otáčate, nerozumejú vám.
  2. Ak chcete niečo povedať osobe s poruchou sluchu, môžete sa jemne dotknúť jej ramena, aby sa k vám otočila.
  3. Pri komunikácii vždy stojte smerom k zdroju svetla, aby vás osoba s poruchou sluchu dobre videla.
  4. Ak rozprávate, prosíme, vždy plynule a pomaly, nie rýchlo.
  5. Pri komunikácii sa snažte zreteľne artikulovať, ale nepreháňajte to.
  6. Počas rozhovoru nehýbte zbytočne hlavou ani sa neotáčajte.
  7. Nemali by ste žuť žuvačku, alebo si zakrývať tvár, osobám s poruchou sluchu vadia tieto rušivé elementy.
  8. Ak vám ani pri viacerých opakovaniach osoba s poruchou sluchu nerozumie, napíšte na papier názov miesta, inštrukciu, informáciu a pod.
  9. Nekričte na nepočujúcich. Oni vás nepočujú.
  10. Ak sa chcú obe strany dorozumieť, pri komunikácii s nepočujúcim nie sú posunky nevyhnutné.